Политики за прием във висшите училища през комунистическия режим в България
Автор: Пепка Бояджиева
Издание на Институт за изследване на близкото минало и СИЕЛА с финансовата подкрепа на CEE Trust Bulgaria.
София 2010
ISBN: 987-954-28-0714-5
СЪДЪРЖАНИЕ
Предговор: Две метафори – матрьошката и корубата на костенурката
Глава първа: Теоретични ориентири: Ценности и политики в съвременното висше образование
1.1. Отвъд очевидното: висшето образование като институция
1.2. Политиките на достъп и прием в системата на съвременното висше образование
1.3. Социалната справедливост във висшето образование – мисия (не)възможна?
1.4. От теорията към практиката: политики за реализиране на социалното измерение на висшето образование
1.5. Приемът във висшето образование през комунистическия режим като инструмент за социално инженерство – постановка на проблема
1.5.1. Социалното инженерство
1.5.2. Социално-конструиращата роля на нормативните актове
1.5.3. За границите и емпиричната основа на настоящото изследване
Глава втора: Институционализация на социалистическата система за прием във висшите училища
2.1. Превръщане на системата за прием на студенти от академичен в държавен (партиен) проблем
2.2. Основни характеристики на социалистическата система за прием на студенти
2.2.1. Апроприация на политиките за прием от държавни и партийни органи
2.2.2. Централно планиране на приема на студенти
2.2.3. Партийна и идеологическа произведеност на политиките за прием
2.2.4. Нарушаването на правилата като правило – нерегламентираният прием
Глава трета: Приемът във висшето образование като политически инструмент за социално инженерство – форми на дискриминация
3.1. Чистката
3.2. Забраните
3.3. Властта на етикета: ОФ-бележките
Глава четвърта: Приемът във висшето образование като политически инструмент за социално инженерство – привилегиите
4.1. Социалните привилегии
4.1.1. Привилегии на основата на социален произход
4.1.2. Привилегии на основата на изявена партийна вярност на родителите
4.1.3. Привилегии на основата на работнически статус
4.1.4. Привилегията – подготвителни курсове за младежи с работнически и селски произход
4.1.5. Привилегии на основата на териториален признак и приоритетни специалности
4.1.6. Привилегии на основата на етнически признак
4.1.7. Привилегии на основата на пол
4.1.8. Привилегията „да бъдеш извън правилата”
4.2. Академичните привилегии
Глава пета: Ерозията на социалистическата система за прием във висшите училища
5.1. Осъзнаването на обезправената академична общност
5.2. Оспорването на целесъобразността и публичната легитимност на социалните привилегии
5.3. Увеличаването на „тежестта” на академичните критерии
5.4. (Не)Възможната промяна на социалистическата система за прием във висшите училища
Глава шеста: Резултатът от социалното инженерство
6.1. Масовизиране и „политическа география” на висшето образование
6.2. Промененият социален състав на студентите
6.3. Контролираната социална мобилност
6.4. „Повече=по-лошо”: Принизеното качество на висшето образование
6.5. Корумпиране и морална деградация на обществото
6.5.1. Страх и съблазняване: политиките на прием като инструмент за овладяване на обществото
6.5.2. „Моралът” на обществото на привилегиите
Глава седма: (Не)Уникалността на българския случай
Заключение: Да бъдеш и(ли) да следваш
Приложение I: Документи и нормативни актове
Приложение II: Съдби
Литература, нормативни актове и архивни единици